Video
Dariusz Borowski
Jak nagrać wideo testymonial
Wideo testymonial to format do budowy wiarygodności. Krótkie wideo, które prezentuje pozytywne wypowiedzi klientów pomoże także w sprzedaży.
August 12, 2024
3 min. czytania

Video
Dariusz Borowski
Wideo testymonial to format do budowy wiarygodności. Krótkie wideo, które prezentuje pozytywne wypowiedzi klientów pomoże także w sprzedaży.
August 12, 2024
3 min. czytania
Wideo testymonial jest jednym z popularnych w komunikacji b2b formatów wideo. To z reguły krótki film. Firma prezentuje w nim wypowiedzi swoich klientów – osób, które już kupiły jej produkt lub usługę. I przed kamerą dzielą się swoimi wrażeniami dotyczącymi korzystania z tego rozwiązania. Włączenie wideo testymoniali do działań marketingowych i sprzedażowych b2b pozwala zwiększyć wiarygodność marki w oczach klientów. Oraz autentycznie przedstawić korzyści z wyboru jej produktów lub usług. Jak nakręcić testymonial wideo? W jaki sposób przekonać klientów do udziału w nim? Co zrobić, by wypowiedź nabywcy brzmiała wiarygodnie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Pierwszy i najważniejszy etap prac przy wideo testymonialu to wytypowanie z grona zadowolonych kontrahentów klienta, który wyrazi swoją opinię na temat Twoich produktów lub usług. Jak to zrobić? Skontaktuj się ze swoimi klientami i zadaj im kilka pytań. Czy są zadowoleni z zakupu produktu? Dlaczego? Czy zarekomendowaliby go innym? Po otrzymaniu odpowiedzi na te pytania łatwo wskażesz zadowolonych klientów z potencjałem do podzielenia się wartościową rekomendacją.
Następną czynnością jest zaproszenie ich do udziału w projekcie wideo testymonialu.
Skutecznym sposobem na to, by przekonać klienta do tego pomysłu, jest wskazanie korzyści z zaangażowania w tego rodzaju działania. Udział w wideo testymonialu to m.in. sposób na dodatkową promocję jego firmy i pokazanie jej działań czy rozwoju z nieco innej perspektywy.
Innymi słowy, wideo rekomendacja przynosi korzyści wizerunkowe i sprzedażowe zarówno Tobie, jak i klientowi, którego zaprosisz do podzielenia się opinią o produkcie lub usłudze.
Gdy dokonałeś już wyboru klienta, rozpocznij przygotowania do filmowania. Napisz krótki scenariusz pokazujący Twój pomysł na materiał. Opracuj listę pytań, które zadasz swojemu gościowi podczas nagrywania. Przede wszystkim wróć do tych pytań, które wykorzystywałeś na etapie wyboru – to odpowiedzi na nie przekonały Cię przecież do zaangażowania tej konkretnie osoby w projekt wideo testymonialu.
Poniżej znajdziesz listę przykładowych pytań, które warto wykorzystać:
- Dlaczego wybrałeś naszą firmę/produkt/usługę?
- Jaki problem rozwiązałeś przy pomocy naszego produktu/usługi?
- W jaki sposób rozwiązałeś ten problem dzięki naszemu produktowi/usłudze?
- Jakie korzyści z użycia produktu/usługi odniosła Twoja firma?
- W jaki sposób produkt/usługa wpłynęła na procesy w firmie i/lub realizację celów biznesowych?
- W czym nasz produkt/usługa jest lepszy/a od innych, których próbowałeś?
Za najlepiej wyprodukowane testymoniale wideo uznaje się nagrania, które prezentują się naturalnie i spontanicznie. Ale nie oznacza to, że klient powinien wystąpić przed kamerą bez przygotowania. Dlatego przed umówionym terminem nagrania wyślij klientowi listę pytań, które zamierzasz mu zadać. W ten sposób ułatwisz mu sformułowanie ciekawych, merytorycznych wypowiedzi. Oraz usprawnisz późniejszą pracę na planie.
Miejsce, w którym nagrasz wypowiedź klienta, ma duże znaczenie dla efektu, który chcesz osiągnąć. Często stosowanym rozwiązaniem jest nagrywanie wypowiedzi klienta w studiu lub w biurze. Taka sceneria pozwala ograniczyć liczbę zewnętrznych czynników wpływających na jakość nagrania lub płynność prac na planie. Takich jak głośne dźwięki, nieodpowiednie oświetlenie czy obecność niezaangażowanych w projekt osób.
W niektórych przypadkach znacznie lepiej sprawdzi się jednak wybór mniej standardowego miejsca nagrań. Przykładowo: jeśli Twój produkt lub usługa jest używana przez klientów z branży przemysłu ciężkiego (w magazynach bądź halach produkcyjnych), biurowa scenografia może wypaść przed kamerą mało autentycznie.
Niezależnie od tego, który rodzaj miejsca wybierzesz, Twoim priorytetem w przygotowaniach przestrzeni do nagrań powinno być zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, dźwięku i tła. Nie wiesz od czego zacząć? Zajrzyj do wpisu: 5 błędów początkujących twórców wideo.
Podczas działań skoncentrowanych na scenerii nie zapomnij o ustawieniu kamer. W przypadku wideo testymonialu najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z dwóch urządzeń. Tak, by uzyskać obraz z co najmniej dwóch różnych ujęć.
Dla większości ludzi występowanie przed kamerą nie jest naturalną, swobodną sytuacją. Zatroszcz się więc o to, by Twój klient poczuł się w niej jak najlepiej. Rozładuj stres niezobowiązującą rozmową. Przeprowadź krótki instruktaż dobrej prezentacji przed kamerą. Przekaż wskazówki na temat tego, jak przyjąć swobodną postawę ciała oraz jak gestykulować, by profesjonalnie wypaść na filmie. Poinformuj klienta, gdzie powinien patrzeć podczas nagrania oraz w jaki sposób będzie kadrowany.
Czas na główny etap prac nad nagraniem. Podczas filmowania zadaj klientowi wcześniej przygotowane pytania i zadbaj o to, by odpowiadał na nie w swobodny sposób, własnymi słowami. Czytanie odpowiedzi z kartki znacznie obniży autentyczność nagrania (więcej o autentyczności w wideo znajdziesz tutaj: Autentyczność czy kreacja w wideo marketingu.
Na potrzeby wideo testymonialu powinieneś sfilmować także sposób, w który klient korzysta z Twojego produktu lub usługi na co dzień. Postaraj się o zaproszenie do zakładu produkcyjnego lub biura klienta i pokaż swój produkt „w akcji”. Dzięki temu materiałowi zwiększysz wiarygodność wypowiedzi z testymonialu. I pokażesz praktyczny wymiar korzyści wynikających z kupna tego rozwiązania.
Wideo testymonial nie powinien trwać dłużej niż 3 minuty. Najczęstsza długość takiego nagrania to 60-90 sekund. Dlatego podczas montażu z nagranej „surówki” wyłuskaj wyłącznie konkret. Pytania zadawane w trakcie nagrywania możesz wyciąć. Umieść w gotowym materiale wyłącznie te ujęcia, które zawierają klarowne odpowiedzi na zadane pytania. Rozpocznij od informacji o problemie, który klient rozwiązał dzięki Twojemu produktowi lub usłudze. A następnie pokaż, w jaki sposób to się wydarzyło. I jakie efekty przyniosło to rozwiązanie firmie. Wypowiedzi na temat korzyści warto przeplatać ujęciami pokazującymi klienta lub jego pracowników w trakcie używania produktu. W ten sposób nagranie zyska większą dynamikę. I stanie się znacznie ciekawsze dla oglądających.
Choć testymonial to jedna z najkrótszych form wideo w komunikacji biznesowej, wyprodukowanie jej wymaga solidnego przygotowania. Począwszy od wyboru odpowiedniego klienta oraz miejsca nagrania. Poprzez opracowanie listy pytań. Aż po prawidłowe ustawienie kamer, światła i scenerii. Siłą dobrych testymoniali jest ich autentyczność. Można ją osiągnąć na dwa sposoby. Dbając o to, by klient zaprezentował się przed kamerą swobodnie i naturalnie. I pokazując rzeczywiste zastosowanie produktu w firmie klienta. W ten sposób łatwiej stworzysz nagranie, z pomocą którego zwiększysz zaufanie do Twojej marki, produktu lub usługi. I dotrzesz do nowych kupujących.
Jeżeli masz pytania o zastosowanie tych wskazówek - daj znać. Chętnie CI pomogę.