Video
Dariusz Borowski
Zakończenie wideo - jak zrobić to dobrze
Zakończenie wideo jak najlepiej wykorzystać zaangażowanie i uwagę odbiorców. Masz na to ostanie kilkadziesiąt sekund. Zrób to dobrze.
August 12, 2024
3 min. czytania

Video
Dariusz Borowski
Zakończenie wideo jak najlepiej wykorzystać zaangażowanie i uwagę odbiorców. Masz na to ostanie kilkadziesiąt sekund. Zrób to dobrze.
August 12, 2024
3 min. czytania
Zakończenie filmu jest równie ważne jak jego początek. To właśnie w ostatnich minutach wideo musisz upewnić widzów w przekonaniu, że nagranie, które właśnie obejrzeli, było warte ich czasu i uwagi. Dlatego zakończenie nagrania to odpowiedni moment na to, by właściwie spożytkować zainteresowanie i zaufanie, którym odbiorcy obdarzyli Twoją produkcję, pozostając przed ekranem przez cały czas trwania filmu. Zastanawiasz się, jak to zrobić? Lektura tego artykułu przyniesie Ci kilka pomysłów na ciekawe oraz skuteczne sprzedażowo i marketingowo zakończenia wideo.
W swoich materiałach wideo edukujesz widzów, dzielisz się z nimi przydatnymi wskazówkami lub opowiadasz historie. Chcesz, by odbiorcy dobrze zrozumieli i zapamiętali wszystko to, co masz im do przekazania. Aby osiągnąć ten cel, warto umieścić na końcu każdego wideo krótkie podsumowanie najważniejszych informacji z całego nagrania.
W podsumowaniu po kolei przypomnij widzom główne tematy, którymi zająłeś się w nagraniu. Bez wchodzenia w szczegóły. A następnie zaprezentuj wnioski na temat każdego z nich. W ten sposób wskażesz odbiorcom, które fragmenty wideo powinni zapamiętać oraz które z nich uznać za ważne.
Jeśli tworzysz wideo na potrzeby social mediów (dla praktyków polecam wpis: Jak w 6 krokach opublikować wideo na LinkedIn), ich odbiorcą jest pewna określona społeczność. Składa się ona na przykład z potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy osób z Twojej branży. Wykorzystaj ten fakt w swoim zakończeniu i zwróć się do swojej grupy odbiorców z pytaniem, co sądzą o Twoim materiale. Zachęć ich do podzielenia się opinią o wideo – na przykład w komentarzu lub w wiadomości prywatnej. W ten sposób pokażesz, że jesteś twórcą, który słucha swoich widzów. A przede wszystkim liczy się z ich zdaniem i uwzględnia je w swoich materiałach. Zaproś swoich odbiorców w mediach społecznościowych do dialogu – zapoczątkowanie dwustronnej komunikacji to jeden ze sposobów na zyskanie atrakcyjnego i interesującego zakończenia.
Call to action (CTA) to wezwanie do działania. Czyli zachęcenie odbiorcy do tego, by wykonał określoną czynność. Jeśli nagrywasz wideo biznesowe (sprzedażowe, marketingowe), mocne call to action powinno stać się stałym punktem Twoich materiałów. To właśnie z jego pomocą wskażesz odbiorcy kolejne kroki na ścieżce zakupowej, zachęcisz do oglądania Twoich następnych filmów lub pokażesz, gdzie może pogłębić wiedzę nadany temat po zakończeniu seansu.
Jak zbudować wezwanie do działania? Poniżej zebrałem najważniejsze cechy, które powinno posiadać skuteczne CTA.
Wezwanie do działania powinno być dopełnieniem treści, którą przekazałeś w wideo. Musi być również spójne z rodzajem biznesowego wideo, w którym się znajdzie. Przykładowo, jeśli Twoje nagranie to testymonial lub explainer produktowy, call to action może brzmieć: „Zainteresowało Cię to rozwiązanie? Zostaw komentarz, by dowiedzieć się o nim więcej”. Więcej o kręceniu testymoniali oraz explainerów znajdziesz w tekstach: Jak nakręcić wideo testymonial oraz Jak nakręcić video explainer.
Call to action powinno być możliwie jak najkrótsze i bardzo precyzyjnie wyrażone. Odbiorca nie może mieć wątpliwości co do tego, jakiego działania od niego oczekujesz. Nie wymagaj od niego także, że po obejrzeniu całego materiału widz będzie w stanie spędzić kolejne długie minuty w oczekiwaniu na to, aż przekażesz mu swoje CTA. Dlatego nie komplikuj i nie przedłużaj tego fragmentu.
Słowne wyrażenie wezwania do działania przez osobę występującą w nagraniu to za mało, by skłonić odbiorcę do podjęcia akcji. Wzmocnij siłę swojego CTA – umieść je w wideo zarówno w formie mówionej, jak i wizualnej. Na przykład pod postacią tekstu na ekranie lub przycisku, w który odbiorca będzie mógł kliknąć.
Aby Twoje wezwanie do działania było skuteczne, musisz przekonać adresatów komunikatu, że czas na podjęcie akcji jest ograniczony. Nie pozwól im odłożyć tej decyzji na później. Wzbudź w widzach poczucie pilności, używając w CTA takich wyrażeń jak „Skontaktuj się jeszcze dziś”, „Sprawdź teraz”.
Przy konstruowaniu zakończenia wideo warto kierować się nie tylko wymienionymi wyżej dobrymi praktykami. Równie ważna jest wiedza o tym, czego unikać, nagrywając ostatnie minuty filmu. Dlatego poniżej zebrałem trzy przykłady błędów, które popełniają twórcy wideo w zakończeniach swoich materiałów.
Popularnym błędem popełnianym w zakończeniach wideo jest przekazywanie widzom zbyt wielu CTA. Na przykład: „Jeśli spodobało Ci się to wideo, koniecznie zostaw łapkę w górę. Będzie mi miło, jeśli napiszesz również komentarz pod nagraniem. Nie zapomnij zasubskrybować mojego profilu, by, nie przegapić kolejnych filmów!”. Nagromadzenie tylu call to actions w jednym materiale sprawia, że odbiorca jest zdezorientowany. I nie wie właściwie, czego oczekuje od niego nadawca komunikatu. W efekcie nie wykonuje żadnego działania.
Nie popełniaj tego błędu. Ogranicz liczbę CTA w zakończeniu do jednego, jasnego i precyzyjnego wezwania do działania.
„To już wszystko, co dla Was przygotowaliśmy”, „A teraz przejdźmy do zakończenia” – tego typu zdania wypowiadane przez osobę występującą w nagraniu zwykle zniechęcają widza do obejrzenia ostatnich minut wideo. Ponieważ jasno sygnalizują mu, że najważniejsza część nagrania jest już za nim. Pora więc wyłączyć materiał, nie czekając na ostatnie zdania prowadzącego.
Twoim celem zawsze powinno być zachęcenie widza, by zobaczył wideo w całości. Powinieneś więc wyeliminować z nagrania wszystkie elementy, które mogą sprawić, że stracisz jego uwagę i zainteresowanie. Nie zapowiadaj zakończenia. Po prostu zakończ nagranie, stosując wymienione w pierwszej części tego artykułu metody.
Niektórzy twórcy chcą przekazać w ostatnich minutach swoich wideo jak najwięcej informacji. Niekoniecznie interesujących odbiorcę. Inni z kolei dodają na koniec liczne materiały dodatkowe w postaci wpadek z planu czy niewykorzystanych scen. W efekcie zarówno zakończenie, jak i całe nagranie niepotrzebnie się wydłużają. A widzowie, zamiast spędzić przed ekranem więcej czasu, wyłączają nagranie, zanim dobiegnie ono końca.
Staraj się, by zakończenia Twoich filmów były jak najkrótsze. Zamiast doklejać do nich kolejne klipy i sceny, zaproś odbiorców do obejrzenia Twoich poprzednich lub kolejnych nagrań.
Końcowe minuty wideo dają twórcom wiele możliwości właściwego spożytkowania uwagi i zaangażowania widzów. Dlatego warto wykorzystać je jak najlepiej. W zakończeniu możesz więc podsumować najważniejsze informacje z wideo, by pomóc swoim widzom lepiej je zrozumieć i zapamiętać na dłużej. Możesz również poprosić odbiorców o opinię na temat Twojego nagrania i zapoczątkować w ten sposób interesującą dyskusję. Lub wezwać ich do podjęcia określonej akcji.
Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz pamiętaj, by wystrzegać się zbyt wielu call to actions, zapowiadania zakończeń oraz wydłużania ostatniej części filmu.