Video
Dariusz Borowski
SEO na YouTube
SEO, czyli search engine optimization działa także na YouTube. YouTube jest drugą po Gogolu wyszukiwarką. Zadbaj o pozycję swojego wideo.
August 12, 2024
3 min. czytania

Video
Dariusz Borowski
SEO, czyli search engine optimization działa także na YouTube. YouTube jest drugą po Gogolu wyszukiwarką. Zadbaj o pozycję swojego wideo.
August 12, 2024
3 min. czytania
Treści wideo, których poszukują użytkownicy na platformie YouTube, pozycjonowane są podobnie jak strony w wyszukiwarce Google. A więc w taki sposób, by najbardziej wartościowe dla oglądających filmy znajdowały się wysoko na liście wyszukiwań. Publikujesz swoje biznesowe wideo na YouTube? Zastanawiasz się, jak sprawić, by zajmowały najlepsze pozycje w wyszukiwarce na tej platformie? W tym artykule znajdziesz na to 6 sprawdzonych sposobów na SEO na YouTube.
SEO, czyli search engine optimization to działania, których celem jest dostosowanie stron internetowych do wymogów wyszukiwarek. Bardzo często robi się to dzięki umieszczaniu w tekstach trafnych słów kluczowych. Czyli fraz, które wpisują w okienko wyszukiwania użytkownicy internetu. Również w przypadku platformy YouTube działania SEO polegają na korzystaniu z odpowiednich słów kluczowych.
Oto jak to zrobić.
Zanim rozpoczniesz produkcję filmu, ustal jego tematykę. A następnie zastanów się, jakie wyrażenie najlepiej opisuje zawartość materiału, który zamierzasz stworzyć. Może to być jedno słowo lub fraza. To właśnie będzie Twoje słowo kluczowe. W poszukiwaniu inspiracji mogą okazać się pomocne popularne planery słów kluczowych, takie jak: Google Keyword Planner. WordStream, Ahrefs, KeywordTool.io, Senuto czy Wordtracker.
Gdy masz już gotowe słowo (lub słowa) kluczowe, przejdź do dalszej części artykułu. Pokażę w niej, gdzie – i w jaki sposób - możesz wykorzystać słowa kluczowe, by poprawić pozycję Twojego wideo w wyszukiwarce YouTube.
Praca nad odpowiednim tytułem wideo to jeden ze sprawdzonych i najszybszych sposobów na poprawę pozycji filmu w wyszukiwarce. By stworzyć przyjazny wyszukiwarce tytuł, wystarczy zastosować się do dwóch zasad. Pierwsza: użyj w tytule wybranego wcześniej słowa kluczowego. Druga: spraw, by tytuł był skonstruowany tak, by jak najlepiej zachęcał użytkowników do kliknięcia właśnie w Twoje wideo. Możesz to zrobić na przykład dzięki zaintrygowaniu widza lub obiecaniu mu konkretnej korzyści – otrzymania ciekawej informacji lub cennego know-how.
Analogicznie jak w przypadku tytułu, dobry opis wideo powinien zawierać słowa kluczowe wskazujące na tematykę filmu. Również w tym miejscu warto zawrzeć zwięzłą obietnicę korzyści wynikających z zapoznania się z materiałem. Pamiętaj, że opis filmu powinien składać się z maksimum 250 znaków. A widzowie w pierwszej chwili zobaczą jedynie pierwsze 125 – aby zapoznać się z resztą, będą musieli kliknąć w opis wideo. Właśnie dlatego najważniejsze informacje i słowa kluczowe, które chcesz umieścić w tekście, zawrzyj na jego początku.
Uwaga: nie zapomnij umieścić w opisie wezwania do działania, które zachęci widzów do podjęcia konkretnej akcji po obejrzeniu wideo. Call to action może skierować ich na przykład na stronę internetową Twojej firmy lub zapraszać do bezpośredniego kontaktu z Tobą.
Algorytmy YouTube zdecydowanie bardziej faworyzują te filmy, z którymi oglądający wchodzą w interakcję – „lajkują” je, zostawiają pod nimi komentarze, dzielą się linkami do nich z innymi użytkownikami sieci. A także te, po obejrzeniu których decydują się zasubskrybować kanał twórcy. Właśnie dlatego w swoich treściach wideo powinieneś zachęcać widzów do podejmowania wyżej wymienionych aktywności. Prowokuj merytoryczne dyskusje pod Twoimi filmami – na przykład zadając widzom ciekawe pytania. Zapraszaj do pozostawania w kontakcie dzięki subskrypcji. Zapraszaj wprost do polubienia wideo, jeśli jego treść spodobała się odbiorcy. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że film będzie pojawiał się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Miniatura wideo przyjmuje zazwyczaj formę przypadkowej, automatycznie wybranej przez platformę klatki z filmu. A to właśnie miniatura jest swego rodzaju wizytówką (bądź okładką) wideo opublikowanego w serwisie. To ją użytkownicy YouTube’a widzą jako pierwszą – wraz z tytułem wideo – na stronie z wynikami wyszukiwań. Dlatego nie warto zdawać się w tej kwestii na przypadek.
Jeśli chcesz zwiększyć liczbę kliknięć w wideo i poprawić ranking swojego filmu w wyszukiwarce, stwórz własną miniaturę wideo. Zaprojektuj ją w taki sposób, by jej wygląd zachęcał użytkowników do zapoznania się z materiałem. Z doświadczeń wielu YouTuberów wynika, że zachęcające do kliknięcia miniatury wideo zawierają m.in.: twarz osoby występującej w wideo, przedstawiony na kontrastowym tle napis (na przykład chwytliwe hasło) czy intrygujące zdjęcie.
Dodanie napisów do wideo to nie tylko sposób na to, by ułatwić jego odbiór ludziom, którzy oglądają filmy z wyłączonym dźwiękiem lub mają problemy z narządem słuchu. To również jedna z metod poprawienia pozycji wideo w wyszukiwarce. Jest to możliwe, ponieważ zarówno YouTube, jak i Google jest dziś w stanie odczytać i zaindeksować treść napisów towarzyszących wideo. Jeśli treść Twojego filmu zawiera odpowiednie słowa kluczowe i informacje atrakcyjne dla oglądających, z pomocą napisów poprawisz pozycję wideo w wyszukiwarkach. Jak dodać napisy do nagrania? Zajrzyj do tego artykułu: Dlaczego warto i jak dodać napisy do wideo. Zebrałem w nim m.in. odnośniki do dobrych narzędzi online.
Dzięki zajęciu wysokiej pozycji na liście wyników w wyszukiwarce serwisu YouTube Twoje wideo ma szansę dotrzeć do większej liczby oglądających. Właśnie dlatego warto pod tym kątem optymalizować filmy publikowane na platformie.
Sposobów na optymalizację wideo na potrzeby YouTube’a jest kilka. Zdecydowana większość z nich opiera się na wykorzystaniu słów kluczowych – fraz lub wyrazów, które najlepiej opisują zawartość wideo. A jednocześnie korespondują z tekstami, które użytkownicy serwisu wpisują w jego wyszukiwarkę. Znając słowa kluczowe, można stworzyć m.in. przyjazny YouTube’owemu SEO tytuł, opis, miniaturkę oraz napisy towarzyszące wideo. Platforma premiuje wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania również te filmy, które angażują użytkowników. Dlatego w ich treści warto zachęcać oglądających do komentowania i dzielenia się wideo.
Tworzysz biznesowe wideo? A może dopiero planujesz włączyć je do swojej strategii sprzedażowo-marketingowej? Zajrzyj do innych tekstów na tym blogu, by poznać więcej praktycznych wskazówek do zastosowania w video sellingu b2b.