Video

Dariusz Borowski

Jak zrobić wstęp do wideo aby zdobyć uwagę

Na przykucie uwagi widza masz tylko kilka sekund. Jak nakręcić wstęp wideo, który sprosta temu zadaniu. Oto kilka podpowiedzi.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. To stwierdzenie odnosi się także do filmów. Zazwyczaj to początkowe kilka sekund nagrania decyduje o tym, czy widz obejrzy je w całości. A może po chwili wyłączy je znudzony lub zirytowany. Twórcy wideo mają więc naprawdę niewiele czasu na to, by skutecznie zdobyć i utrzymać uwagę oglądających. Jak zrobić wstęp do filmu, który momentalnie zainteresuje odbiorców i zachęci ich do dalszego oglądania? W tym artykule znajdziesz cztery sposoby na to, by stworzyć mocny, przyciągający widza wstęp do nagrania wideo.

Przedstaw propozycję wartości w ciekawy lub zaskakujący sposób

Jedną ze strategii tworzenia interesującego wstępu do filmu jest przedstawienie w nim propozycji wartości (value proposition). Czyli pokazanie, jakie korzyści przyniesie odbiorcy obejrzenie wideo.

Propozycja wartości powinna przyjąć formę obietnicy. We wstępie obiecaj widzowi, że w dalszej części nagrania przedstawisz mu rozwiązanie jednego z jego problemów. Lub podzielisz się z nim wiedzą, której nie zdobędzie nigdzie indziej. Propozycją wartości może być również ciekawa koncepcja czy pomysł, o którym oglądający mogli wcześniej nie pomyśleć.

Jak przedstawić propozycję wartości we wstępie filmu?

Na przykład z pomocą ciekawości lub zaskoczenia. Na pewno kojarzysz nagłówki internetowych artykułów składające się wyłącznie z pytań lub zaczynające się od słów: „Oto jeden prosty sposób na….. ”. Z pewnością spotkałeś się również z wiadomościami typu: „Dzięki temu narzędziu firma stworzyła film, który zwiększył liczbę zapytań sprzedażowych o 300%”. Te same techniki zdobywania uwagi odbiorcy możesz wykorzystywać w kilku początkowych sekundach wideo. Obiecaj widzom korzyści z obejrzenia filmu, przytaczając interesujące dane, posługując się zaskakującym stwierdzeniem lub stawiając pytania, na które odpowiedzi podasz w dalszej części nagrania.

Opowiedz historię

Storytelling to sztuka opowiadania historii w taki sposób, aby wpływały one na emocje i wyobraźnię odbiorcy. I zapadały w pamięć. Emocje, które przytaczana historia wywołuje w jej adresacie, ułatwiają mu skupienie się na przekazie. A to sprawia, że wykorzystanie storytellingu w początkowej części wideo to działający sposób na błyskawiczne przykucie uwagi oglądających do tego, co dzieje się na ekranie.

Jak opowiedzieć krótką historię we wstępie do wideo?

Na początek zastanów się nad powiązaniem opowieści z tematyką Twojego wideo. Pomyśl, o czym warto powiedzieć oglądającym, by zdobyć ich zainteresowanie. Czy będzie to historia, która wydarzyła się naprawdę, a może całkowicie zmyślona opowieść? Załóżmy, że Twój film to video explainer. A więc ma pokazać, jak działa produkt, który sprzedajesz. Historia, którą podasz we wstępie do takiego filmu, może na przykład opisywać rzeczywisty przypadek klienta, który zmagał się z konkretnym problemem. I rozwiązał go przy pomocy Twojego produktu. Znajdź lub wymyśl taką historię, która płynnie wprowadzi widza w tematykę nagrania. Oraz naturalnie połączy się ze stylem i celem Twojego wideo.

Przykład nietypowego otwarcia wideo bazującego na historii: Narzędzia-ZOMBIE w marketingu b2b

Pamiętaj, by przy opracowywaniu historii trzymać się sprawdzonego schematu opowieści. Na początku przedstaw bohatera i sytuację wyjściową, będącą tłem historii. Następnie wzbudź zainteresowanie widzów, opisując moment, w którym pojawiło się wyzwanie dla bohatera. Zakończ opowieść, pokazując, w jaki sposób główna postać poradziła sobie z przeciwnościami.

Pokaż zapowiedź

Każdy kojarzy filmowe trailery. Czyli krótkie klipy wideo, które dystrybutorzy filmów pełnometrażowych wyświetlają w kinach przed seansami innych produkcji. Takie materiały mają za zadanie zachęcić widzów do obejrzenia nowego filmu, który za jakiś czas pojawi się w kinach. Podobny zabieg możesz wykorzystać przy tworzeniu wstępu do własnego wideo. Z jedną różnicą. Twój trailer zapowiadający nagranie powinieneś umieścić… na początku filmu.

Zawarcie we wstępie do wideo kilku fragmentów pochodzących z dalszej części materiału wideo to sprawdzona metoda zdobywania uwagi widzów. Szczególnie często wykorzystują ją popularni na platformie YouTube vlogerzy. Dlaczego powinieneś zastosować ją w swoim wideo? Atrakcyjny wizualne skrót ciekawych momentów filmu momentalnie wzbudza podekscytowanie i zainteresowanie widza. I pokazuje odbiorcy, że powinien obejrzeć film w całości, by mógł zaspokoić swoją ciekawość.

Jak zrobić zapowiedź?

Jako wizualną „przynętę” wykorzystaj bardzo krótkie, 1- lub kilkusekundowe kawałki wideo pochodzące z właściwego materiału. Mogą to być na przykład: intrygujące lub zabawne sceny, kontrowersyjne wypowiedzi bądź ujęcia nakręcone w niestandardowy sposób. Wyselekcjonowane fragmenty zmontuj w dynamicznym, pełnym energii stylu.

Powiedz… o czym powiesz

Ostatnia strategia to najprostszy i najszybszy sposób na wprowadzenie widzów w tematykę filmu i zachęcenie ich do obejrzenia całości.

Na początku filmu po prostu przedstaw w kilku zdaniach, o czym będzie mowa w materiale. Bez zbędnych dygresji. Bardzo konkretnie. Potraktuj ten sposób wprowadzenia do nagrania jako spis treści, które znajdą się w Twoim wideo.

Przykład wideo ze wstępem "powiedz o czym powiesz"

Jak to zrobić?

Wypisz w punktach najważniejsze tematy, których dotyczy materiał. W kolejności, w której będą pojawiać się na ekranie. Na tej podstawie opracuj krótki scenariusz wstępu. A następnie, podążając za skryptem, nagraj tę część filmu.

Podsumowanie

Wstęp to najważniejszy element nagrania wideo. To od jego zawartości i poziomu atrakcyjności zależy, czy widz zdecyduje się obejrzeć cały film. Właśnie dlatego jednym z głównych celów przy produkcji wideo powinno być stworzenie wstępu, który skutecznie zainteresuje odbiorców. Aby tego dokonać, warto na początku filmu przedstawić widzowi najważniejsze korzyści z obejrzenia nagrania, zainteresować go dobrą opowieścią, pokazać zapowiedź treści filmu lub po prostu opowiedzieć o wszystkich tematach, które znajdą się w dalszej części materiału.

Niezależnie od tego, na którą z tych strategii się zdecydujesz, bądź konsekwentny. Wybrany rodzaj wstępu stosuj w każdym materiale wideo, aby utrzymać spójność i zachować jednolity styl nagrań.

Polecane artykuły