Video

Dariusz Borowski

Jak nakręcić video explainer

Czego potrzeba, by nakręcić skuteczny biznesowo video explainer? Jak stworzyć video explainer krok po kroku? Oto przewodnik.

Video explainer to rodzaj filmu marketingowego. Najczęściej jest to krótki materiał, który trwa od kilkunastu sekund do maksymalnie 2-3 minut. Stosuje się go zazwyczaj po to, by w obrazowy i przystępny sposób wyjaśnić odbiorcom sposób funkcjonowania produktów, usług lub procesów. Oraz przybliżyć ich zalety szerokiemu gronu klientów. Video explainer jest więc dobrym sposobem na to, by wzmocnić świadomość i zrozumienie produktu wśród kupujących. Co ważne, dobrze zrealizowany video explainer pomaga zwiększyć liczbę zapytań ofertowych, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wzrost sprzedaży. To ważny argument za włączeniem produkcji video explainerów do strategii komunikacyjnej firmy. Czego potrzeba, by nakręcić skuteczny biznesowo video explainer?

Video explainer - przewodnik krok po korku

1. Wybierz styl wideo

Video explainery tworzy się zazwyczaj w jednym z trzech stylów przewidzianych dla tego typu wideo. Tymi stylami są:

Animacja komputerowa

To styl, który polega na ożywieniu martwych kształtów – obiektów 3D lub obrazów 2D – i wprawieniu ich w ruch. Z pomocą animowanego filmu łatwo wytłumaczyć abstrakcyjne zagadnienia lub funkcje niematerialnych produktów, np. aplikacji mobilnych. To jedna z najdroższych i najbardziej czasochłonnych w produkcji form video explainera.

https://www.youtube.com/watch?v=krzF3YhmSMw

Przykładem video explainera w formie animacji jest materiał przygotowany przez Ahrefs

Film

Ten styl wideo polega na sfilmowaniu człowieka, obiektu lub zjawiska. W przypadku video explainera może to być nagranie, w którym widzimy eksperta opowiadającego o funkcjach i zaletach produktu lub usługi. Bądź prezentującego widzom, jak to rozwiązanie działa w praktyce. Film żywego planu to najczęściej wybierany rodzaj video explainera, ponieważ jego produkcja pochłania zwykle najmniej czasu i budżetu. Z pomocą filmu żywego planu najłatwiej zaprezentować fizyczny produkt. Człowiek z krwi i kości w ystępujący przed kamerą wzbudza zaufanie odbiorców i sprawia, że film staje się bardziej autentyczny.

Klasycznym już przykładem video explainera w tym stylu jest film marki DollarShaveClub

Whiteboard video

To styl, który można umiejscowić pomiędzy animacją a filmem żywego planu. Główną cechą video explainera w stylu whiteboard jest charakterystyczny kadr przedstawiający białą tablicę i rękę rysującą lub zapisującą najważniejsze informacje przekazywane w tym czasie przez lektora. To prosty, ale zapadający w pamięć styl, dzięki któremu można obrazowo zaprezentować widzowi nawet najbardziej skomplikowane koncepcje.

https://www.youtube.com/watch?v=LyDf-twhpCo

Przykładem video explainera w tym stylu jest materiał, w którym Coca-Cola zaprezentowała w 2020 roku nową strategię content marketingową

2. Napisz scenariusz i stwórz storyboard

Rozpisanie scenariusza to najważniejszy etap produkcji video explainera. To właśnie w scenariuszu powinien znaleźć się opis wszystkich scen, czyli tego, co po kolei widać i słychać na ekranie. Scenariusz to mapa i rusztowanie całego materiału.

Jak napisać scenariusz produktowego video explainera? Zasiadając do pisania, odpowiedz na 4 pytania. A odpowiedzi zamieść w scenariuszu:

Co to za produkt? Dla kogo jest przeznaczony? Jaki problem klienta rozwiązuje? W jaki sposób rozwiązuje ten problem? Jaką akcję powinien podjąć odbiorca po obejrzeniu wideo?

Cechą dobrego scenariusza jest zwięzłość i obrazowość. Pisząc scenariusz, używaj prostego, codziennego języka – zarówno w opisach scen, jak i w skrypcie lektorskim. Unikaj specjalistycznych wyrażeń i fachowej terminologii. Dzięki temu przełożenie słowa pisanego na obraz pójdzie sprawniej, a widzowie bez problemu zrozumieją Twój przekaz.

Na podstawie scenariusza warto dodatkowo stworzyć storyboard, czyli scenopis obrazkowy. To seria ilustracji w szkicowej formie, przedstawiająca oczekiwany wygląd kolejnych scen filmu. Z pomocą storyboardu uporządkujesz wszystkie pomysły dotyczące wizualnej strony filmu. I łatwiej podzielisz się z nimi z innymi osobami zaangażowanymi w produkcję.

3. Nagraj materiał wideo

Stwórz wideo w wybranym na początku produkcji stylu, kierując się założeniami scenariusza i storyboardu. Jeśli decydujesz się na film żywego planu z udziałem eksperta opowiadającego o produkcie, pamiętaj o dobraniu odpowiedniego oświetlenia oraz tła nagrania.

Jak wykorzystać 4 typy oświetlenia w wideo biznesowym

4. Nagraj tekst lektorski

Jednym ze składników większości video explainerów jest narracja lektorska. Warto uwzględnić ją zwłaszcza w tych filmach, w których przed kamerą nie występuje tzw. „gadająca głowa” – ekspert, który osobiście opowiada o cechach lub sposobie działania produktu. W animacjach, whiteboardowych wideo i w innych przypadkach, w których brak takiej osoby, o tym wszystkim powinien poinformować odbiorcę głos zza kadru.

Tekst lektorski przygotuj podczas pisania scenariusza. Do nagrania go możesz zatrudnić profesjonalistę lub studio, ale na etapie testowania pomysłów na video explainery akceptowalnym rozwiązaniem będzie zarejestrowanie go we własnym zakresie. W przypadku drugiej opcji potrzebne Ci będzie ciche, możliwie jak najbardziej odizolowane od codziennych dźwięków miejsce. A także dobrej jakości mikrofon i oprogramowanie do nagrywania (tutaj sprawdzi się np. darmowe Audacity).

5. Wybierz materiały ilustracyjne

Siłą dobrych video explainerów jest bardzo przejrzyste i jednoznaczne wyjaśnienie nawet najbardziej skomplikowanych koncepcji. Pomogą Ci w tym wszelkie elementy wizualne, którymi wzbogacisz i urozmaicisz swój przekaz. Takie jak ikony, logotypy, ilustracje, zdjęcia, animacje czy infografiki. To dzięki nim widz płynniej podąży za narracją i łatwiej zrozumie to, co chcesz mu zakomunikować.

Postaw na proste, wyraziste elementy graficzne, które harmonijnie zagrają ze stylem wideo i nie będą rozpraszać uwagi widza.

6. Zmontuj wszystkie materiały w całość

Ostatni etap produkcji video explainera zacznij od zgromadzenia w jednym folderze wszystkich surowych plików, które powstały w procesie. A następnie wybierz najlepsze wersje każdego rodzaju materiału: grafik pomocniczych, nagrania wideo i nagrania narracji lektorskiej. Jeśli Twoje wideo ma zawierać podkład muzyczny, to jest dobry moment na znalezienie odpowiedniej ścieżki dźwiękowej.

Wszystkie pliki zaimportuj do programu do montowania filmów i rozpocznij składanie video explainera w całość. W tym momencie wróć do scenariusza i storyboardu. Według zawartych w nich wytycznych wykonaj montaż wideo.
Skup się na celu, dla którego powstaje nagranie – czyli na wytłumaczeniu widzowi określonej koncepcji. Odrzuć z surowego materiału fragmenty, które nie przybliżają Cię do osiągnięcia tego celu.

Pamiętaj także o zsynchronizowaniu tego, co widać na ekranie, z tekstem lektorskim. Podczas edycji dźwięku usuń zbędne odgłosy zarejestrowane podczas nagrywania lektora. Takich jak szumy tła, dźwięk nabierania powietrza przez osobę czytającą, wszelkie kliknięcia i trzaski.

7. Opublikuj video explainer

Gotowe video wrzuć na firmową stronę www lub opublikuj w mediach społecznościowych. Możesz wykorzystać go również w działaniach sprzedażowych – na przykład jako załącznik do wiadomości, które handlowcy wysyłają do potencjalnych klientów.

Aby zwiększyć zasięg materiału, zachęcaj współpracowników, by dzielili się linkiem o materiału w ramach własnych sieci kontaktów.

Video explainer - podsumowanie

Video explainer to wideo, które powinno być jak najbardziej zwięzłe w treści i klarowne w formie. Właśnie tą zasadą powinieneś kierować się, tworząc każdy z opisanych wyżej elementów. Od scenariusza do montażu. Produkcja video explainera to kilkuetapowy, ale prosty proces. Ta seria działań zakończy się oczekiwanym sukcesem, jeśli znajdziesz własny pomysł na to, jak w ciągu kilku minut przedstawić widzom Twój produkt lub usługę. Pamiętaj: musi być przede wszystkim prosto, czytelnie i z myślą o korzyściach dla odbiorcy

Polecane artykuły